Dreaming out loud

I begyndelsen af oktober 2009 og 10½ måneder frem vil filippinernes azurblå hav, farverige jeepneys, malariamyggens summen og kokospalmernes skygge danne rammerne om mit hjem.

I eventyrets første fase deltager jeg som volontør i et marine bevarende Coral Cay Conservation projekt på den sydlige del af øen Leyte.
(Den røde prik)

Efterfølgende tager jeg en dm uddannelse på Sangat Island Resort, hvor jeg parallet skal deltage i resortets dagligdag. (Den blå prik)

Jeg vil løbende beskrive små glimt og solstråler fra mit eventyr.
Til ære for sponsorer, venner, familie og øvrige interesserede.

- Andreas Kjær
"Hard work beats talent when talent refuses to work hard.
- Jeg gør hvad jeg ka', sagde myggen og pissede i søen!"

tirsdag den 1. december 2009

Advent nyt og Woaw-besøg

En elegant flydende flappende skikkelse skimtet, råb i overfladen og langsomt nærmende.

Dagene går med dykning, dykning og fiske snak og det er efterhånden begyndt at føles som hverdag. Søndag er vores ”dykke-fri-dag”, alle har en form for hade/eleske forhold til den, for det føles som utroskab ikke at smage på den tørre tankluft en HEL dag.

Ikke meget har ændret sig, hverdagene går med surveys, uddanne de nyankomne og holde basen praktisk kørende. Aktuelt forsøger vi at implementere et nyt kortlægningsprojekt af et lokalt MPA, da Leyte-regeringen vil forsøge at igangsætte en ny turist-offensiv i området. Projektet har vist sig mere omfattende end først antaget da området dækker godt 80.000 m2. Arbejdet med kortlægningen er heldigvis ganske underholdende, da koral revet er et af de absolut bedste i området. Hverdag dukker der noget spektakulært op – fx. en kæmpe aggressiv Cuttlefish, der forsøgte at spise min roommate Stuart, unikke sjældenheder som Ornate Ghost Pipefish og dusinvis af giftige Scorpion- og stonefish.

Jeg har gjort det til en vane altid at være klar som den første og hoppe direkte i vandet, så jeg har 3-4 minutter metitations-snorkeltid for mig selv, inden resten af teamet og arbejdet melder ”order to go”. Som sædvanligt tjekker jeg hurtigt de kendte ”hot-spots” og ”cleaner-stations” for Turtles, Baracudas, Tunas, Blæksprutter, hajer og andet spændende ”stort”, som normalt hurtigt tager flugten når CCC-maskinen går igang med opmålinger og prøver.

Mens jeg snorkler ud, sammen med min australske body Allan, spotter jeg pludselig noget roligt flappende sort ca. to meter under overfladen. Jeg fokuserer og konstatere at jeg har øjenkontakt med et af underverdens absolut mest fascinerende og mystiske væsner. Et væsen der uændret har overlevet dinosaurerne, aldrig er blevet observeret med en sygdom, men alligevel efter millioner af harmoniske år må se sin race i knæ, truet på dens eksistens, truet på grund af ”gourmet” suppe. En 2 meter Devil Ray cirkler rundt foran mig, navigere og styre showet med dens to store adrætte vinger, mens den fredsommeligt sier vandet for plankton og Jellyfish. Jeg ryster hovedet og råber til min body bag mig, hvorefter jeg igen lader mig beruse af denne sjældne gæst.

Indtryk må være key-word`et for mit ophold. Selv de dage, hvor alt er fugtigt, regnen eller solen stormer uhæmmet, papir arbejdet driller og kun irriterende teenager gobys og stikkende jellyfish poserer, er på en eller anden måde alligevel interessant, selvom man i situationen bander en smule og gemmer sig lidt i redningsvesten. Men hver eneste aften indtil nu, har jeg altid lagt mig i min bambus seng og faldet i søvn på sekundet, glad og tilfreds.

Jeg har oploadet en ny omgang billeder, trods internettets ringe samarbejdsvillighed. Jeg kunne skrive side op og side ned om hver eneste billede, men det må blive næste gang. Billederne er blandt andet om en grotte vandring, jungle vandring, uddannelse af lokale high school unge, Fred The Show fremvisning, Mangrove plantning, en lokal storskærmsfremvisning af en boksekamp, solnedgange uden for vores hoveddør, ture i vores mini bus, vores båd og base, en strandtur og billeder fra båden.

Klik på billedet nedenfor for at komme til billede galleriet.



De allerbedste 1. advent hilsner
Andreas Kjær

2 kommentarer:

  1. Hej Andreas
    Vi har lige læst dit nye indlæg og kigget på dine billeder. Det er virkelig interessant at se. Vi er begge misundelige på dig, men også lidt bekymrede for du svømmer jo på hovedet. Har du mon fået lidt dykkersyge eller er det bare det sædvanelige med dig?
    Hilsen
    Laura og Jesper

    SvarSlet
  2. hehe... svømmer på hovedet, hvor? Tror det er dig der har fået dykkersyge ;-) af at se for meget på billederne.
    Men har lige lagt nye op. Håber I kan lide dem.

    SvarSlet