Dreaming out loud

I begyndelsen af oktober 2009 og 10½ måneder frem vil filippinernes azurblå hav, farverige jeepneys, malariamyggens summen og kokospalmernes skygge danne rammerne om mit hjem.

I eventyrets første fase deltager jeg som volontør i et marine bevarende Coral Cay Conservation projekt på den sydlige del af øen Leyte.
(Den røde prik)

Efterfølgende tager jeg en dm uddannelse på Sangat Island Resort, hvor jeg parallet skal deltage i resortets dagligdag. (Den blå prik)

Jeg vil løbende beskrive små glimt og solstråler fra mit eventyr.
Til ære for sponsorer, venner, familie og øvrige interesserede.

- Andreas Kjær
"Hard work beats talent when talent refuses to work hard.
- Jeg gør hvad jeg ka', sagde myggen og pissede i søen!"

tirsdag den 6. oktober 2009

Manila - Money talks


En fransk ven her fortalte mig, at verden ikke bare er én verden. Dette, Manila, er en kynisk fremmed jungle, en norsk 60 årig fastboende mand beskrev sarkastisk stedet som: "The rich losers country", stedet hvor du kan købe alt.
Penge er reel magt her - du kan for 1000 pesos (100 kr.) få politiet til at kigge den anden vej, for 5 pesos (50 øre) kan du få folk til at bære dine tasker, for 400 pesos (4 kr.) kan du få én mands arbejdskraft i et døgn, 1000 pesos (100 kr.) kan du få en kvindes kærlighed, 10 000 pesos (1000 kr) kan du tage hendes barn med hjem, for 150 pesos (15 kr.) serveres en stor Big Mac menu, for 6000 pesos (600 kr.) (plus 1000 pesos til politiet) kan du få slået din filippinske nabo ihjel, 500 pesos (50 kr.) har du din egen privat taxi i en halv dag, 1000 pesos (100 kr.) koster en guitar, for 50 pesos (5 kr.) vil en lokal være din ven og fortælle om sit liv over en øl og for 10 pesos (1 kr.) kan du få et råd af fx. politiet, en købmand eller en tilfældig på gaden. Alt her koster penge og alt er til salg.

Skræmmende og stødende, men som sandt er, denne verden skal og kan ikke sammenlignes med vores verden - Dette er Manila.

Jeg ser frem til at komme ud af Manila og få hovedet under vandet.

1 kommentar:

  1. Ja - at alt kan købes for penge i (SØ) Asien er ret skræmmende. Det kan det godt blive trættende i længden, da man bliver ret skeptisk overfor venlige lokale, da man forventer, at de vil have noget til gengæld.

    God tur!
    Mvh Mikkel
    (mhsm @ dykkerforum.dk)

    SvarSlet